Welkom bij de MR van de Amalia-Astroschool!
Er zijn verschillende groepen binnen en rondom de school, zoals het bestuur, de schooldirectie, het personeel (zowel leerkrachten als ondersteunend personeel) en de leerlingen samen met hun ouders. Het is belangrijk dat deze groepen met elkaar praten over alles wat de school aangaat. Ook de overheid vindt dat personeel en leerlingen met hun ouders invloed kunnen hebben op de beslissingen die een schoolbestuur of de directie willen nemen. Daarom is het wettelijk verplicht dat iedere school een medezeggenschapsraad (MR) heeft.
Via de MR van de Amalia-Astroschool kunnen ouders en personeelsleden invloed uitoefenen op het beleid en meedenken over belangrijke ontwikkelingen op school. Meer weten over de doelstelling van de MR? Lees hier verder (voeg link toe).
De MR bestaat uit drie ouders (Ineke de Pont-Escher, Wouter Timmer, Jilles Visser) en drie personeelsleden (Ine Franke, Miranda Kruithof, Joke Pietersma). Samen vertegenwoordigen ze alle ouders en personeelsleden van de Amalia-Astroschool! Heb je een vraag voor de MR? Spreek dan een van de MR-leden aan op het schoolplein of stuur een e-mail naar mr@amalia-astro.nl.
Daarnaast is er ook een leerlingenraad op onze basisschool om de stem van alle leerlingen te vertegenwoordigen. De leerlingenraad bestaat uit een groep enthousiaste leerlingen uit groep 6 t/m 8 die meedenken over allerlei dingen die op school spelen. Zij zijn het aanspreekpunt voor alle leerlingen die ideeën of vragen hebben over hoe we onze school nog leuker en beter kunnen maken.
Samenstelling MR
De MR van de Amalia-Astroschool bestaat uit 6 leden, drie ouders en drie personeelsleden, die worden voorgedragen en gekozen door haar achterban. De samenstelling van de MR voor schooljaar 2024-2025 is als volgt:
Oudergeleding
Ineke de Pont-Escher (voorzitter)
Wouter Timmer
Jilles Visser
Personeelsgeleding
Ine Franke (gr. 8)
Miranda Kruithof (gr. 4b)
Joke Pietersma (secretaris – gr. 4a)
Heb je vragen, suggesties of ideeën die je met ons wilt delen met betrekking tot het schoolbeleid? Dan kun je een van ons aanspreken op het schoolplein of mailen naar mr@amalia-astro.nl. Voor individuele zaken kun je het beste terecht bij de leerkracht of de schooldirecteur.
Wat doet de MR?
De taken en bevoegdheden van de MR liggen vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Scholen (WMS) en het MR Reglement van de Amalia-Astroschool.
De belangrijkste taak van de MR is het bevorderen van openbaarheid van bestuur (ofwel toetsing en beoordeling van voorgenomen beleid) en van onderling overleg in de school tussen leerlingen, ouders en personeel.
De MR houdt zich bezig met een breed scala aan zaken, die ouders en personeelsleden aangaan. Zoals verbeteringen in het onderwijs, het vaststellen van vakanties en studiedagen, de keuze van een lesmethode, de inzet van het personeel, financiën, arbeidsomstandigheden, veiligheid van personeel en leerlingen en ouderbetrokkenheid. Over sommige plannen en besluiten geeft de MR advies, terwijl voor andere plannen goedkeuring nodig is van de MR voordat ze uitgevoerd kunnen worden. Ook kan de MR zelf punten aandragen.
Heb je iets waarvan je denkt dat het goed is als de MR dit met de schooldirecteur bespreekt? Laat het dan weten via mr@amalia-astro.nl of spreek een van de MR-leden aan.
GMR
Omdat onze school onderdeel uitmaakt van de Stichting PCBO Baarn Soest en het bestuur daarvan meerdere scholen heeft, worden zaken die voor alle scholen samen geregeld moeten worden (het zogenaamde ‘bovenschools beleid’), besproken in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR).
Vergaderdata
De MR vergaderingen vinden plaats op school en zijn voor ouders van leerlingen en personeelsleden van de Amalia-Astroschool toegankelijk (met uitzondering van agendapunten met een vertrouwelijk karakter). De vergaderdata voor schooljaar 2024-2025 zijn:
- 11 november 2024
- 14 januari 2025
- 17 maart 2025